tirsdag 9. mai 2017

Pressmestring

Etter samtale med noen hundre overstressede mennesker, er mitt inntrykk at stressmestring for folk flest handler om å sammenligne seg selv med hva noen andre tåler og dermed konkludere om hva man burde tåle selv. Mange mestrer dermed utfordringer i sitt liv ved å presse seg selv hardt og i mange tilfeller for hardt fordi man tror det finnes en gullstandard for hva man burde tåle. Dette og et materialistisk vellykkethets ideal i kulturen er antakelig årsaken til at så mange sliter med stress-skader så som søvnproblemer, angst, depresjoner, irritabilitet, skilsmisser, overforbruk av alkohol for å finne ro, hjerta-kar plager så som infarkt eller andre hjerte plager, blodtrykksforstyrrelser, muskel skjellet plager så som stiv nakke og vond rygg, leddplager relatert til dårlig kosthold og lite bevegelse eller mage tarm plager så som diare og kanskje også magesår og enkelte former for kreft.

Hovedproblemet i vår moderne stressmestringskultur er for lite tid til avgjørende menneskelige behov, - så som hvile, sove lenge, være uthvilt, ha tid til overs uten bekymring, få i seg nok væske, næringsrik mat, være ute i dagslys hver dag, gjennomføre uproduktivt samvær sammen med gode venner osv.

Folk har det rett og slett for sjelden stille.

For meg ser det ut til at ordet og innholdet i stressmestrings begrepet er på avveie nå for tiden.

Med begrepet Pressmestring som jeg har innført, nytt ord, - nye muligheter og et innhold som fokuserer på menneskenes primærbehov, din personlige livskvalitet ut i fra hvem du er og at smart arbeid slår hardt arbeid ønsker jeg å bidra i forhold til dette problem.

Pressmestring har en motsatt pedagogikk enn stressmestring da Pressmestring ikke fokuserer på evne til produksjon og prestasjon først, det fokuserer på din livskvalitet først, - så kan du jobbe.  Dette betyr ikke at jeg er motstander av prestasjon, jeg har rådgiver-oppdrag for noen av de mest prestasjonsfokuserte miljøer i Norge.

Jeg er kun motstander av prestasjoner som går ut over helse. Jeg mener at folk kan nyte for å yte.

En annen årsak til at jeg er motstander av stressmestring og forkjemper for Pressmestring, -håndtering av press uten at det aktiverer stress, er også kostnader. Kostnaden ved stressrelaterte plager i Norge er skyhøy. Bare depresjoner alene koster samfunnet 70 000 000 000 (milliarder) pr. år, sist jeg sjekket for et par år siden.

Alle som driver business vet at det å fokusere på kostnadskutt kan gi god effekt.

Det er for dumt å bare løpe videre i et stadig høyere tempo, høre på låta til Queen ”Another one bites the dust”, sove dårlig, spise antidepressiva, høre på stresset som vibrerer inne i hodet sitt, og drikke seg sånn passe full i helgene for å få litt hvile før man begynner å lese e-post på søndagen igjen..


Jeg er uenig i den moderne forståelse av begrepet stressmestring

- det er smartere å sette livskvalitet og menneskelige primærbehov først, - nyte for å yte.

Derfor bruker jeg begrepet Pressmestring.

søndag 7. mai 2017

Pissmestring

Det å mestre piss er viktig når man skal prestere sier de som kan sine saker. Pissmestring er det som gjelder for å bli et lykkelig menneske. Pissmestring er til og med et eget fag på enkelte skoler. Jeg forstår ikke dette. Piss er jo kroppens aktivering, eller mobilisering for å si i fra til en selv om at det er på tide å komme seg vekk eller få ryddet opp i det pisset man er utsatt for, slik at pisset avtar.

Det å være opptatt av pissmestring er jo det samme som å melde seg på pissmestringskurset. ”Lær deg å trives med høyt blodtrykk” eller Pisskurset, -”Kunsten å være to steder på en gang”.

Eller hva med kurset ”Forstoppelse, en glemt glede i hverdagen”.

Det beste kurset for tiden er utviklet på universiter ute i europa. Det heter: 

”Smile when you are crying”

Pissmestring innebærer også å ikke ta primære behov særlig på alvor. Søvn for eksempel. 

Du tåler mye mindre søvn enn du tror, sies det. 

Vel det er garantert at du tåler mindre søvn enn du tror. Underskudd på søvn er en reell del av hverdagen for over en million nordmenn. De tåler nok mye mindre søvn enn folk flest klarer å sette seg inn i. Jeg forstår ikke poenget med at man skal tåle lite søvn.  Jeg trodde det å være uthvilt var en god ting. Men nei da. Det å være uthvilt ser ut til å være bare piss.

Piss og piss fru olsen sa herr olsen da han var innom på sykehuset i tre minutter på grunn av sitt fjerde hjerteinfarkt. Han hadde nettopp vært på kurset ”Pøh. Hjerteinfarkt treng deg på. Her skal du medvind finne”.

I en situasjon for noen år tilbake var der en gylden mulighet for pissmestring. Historien sier at Medgjørlige Eilif drakk 17 halvlitere før han lettet på trykket første gang. Han hadde en festblære av rang. Hans motto i forhold til sine drikkekamerater var: Jeg pisser etter at du spyr.

Medgjørlige Eilif var en pissmerstrer av rang, og alle sammenlignet seg med han. De mest populære pissmesterne  fikk folk flest til å tro at de burde tåle 17 halvlitere før de måtte lette på trykket.

En pissmestrer. En respektabel person. Et vellykket menneske. Han tåler piss med hevet hode. 

Det å være pissatrengt er den nye trenden.

Er du hipster eller?
Nei, det er ut for lenge siden.

Jeg er Pissmaster jeg, sa Medgjørlige Eilif.

Selv er jeg faktisk så lite opptatt av piss at jeg tisser hver gang jeg kjenner at jeg må tisse.

xxx xxx xxx

Sitt helt stille. Prøv å sitte helt i ro. La stillheten senke seg. Se rundt deg. Se innover.

Sitt stille.

Pust inn og laaaangt ut.

Ro ned.

Sitt helt stille. Kjenn etter.

Er du pissatreng?
Foregår det pissmestring?

xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx


Forfatteren av blogginnlegget beklager at det er gjort bruk av ordet piss hver gang det ble snakket om piss.