torsdag 22. september 2016

Prester NÅ




Reklamen anbefaler bruken av pulsklokke når man trener.

Har du tenkt over hvilket alvorlig samtidsproblem dette viser frem?
For å gjøre noe bra nok, i dette tilfellet trening, bør man altså lene seg på et måleinstrument utenfor seg selv!

For noen år siden var jeg så syk at jeg i perioder nesten ikke orket å gå. I forbindelse med prosessen for å komme meg opp igjen, flyttet jeg noen år langt til skogs. Rett ved huset der jeg bodde var det en bakke på ca. 2km, 300 høydemeter opp.

En av tingene jeg gjorde var å gå, små jogge og etterhvert løpe sakte opp deler eller hele den bakken. Først gjorde jeg det med pulsklokke for å presse meg litt lenger. Etter noen turer fant jeg ut at det var viktig at jeg hadde mer kontakt med meg selv når jeg var ute på mine ”treningsturer”. Det jeg erfarte var at hvis jeg presset meg etter det pulsklokken sa så hendte det at jeg brukte så mye krefter at jeg ble sengeliggende i flere dager etter ”treningsturen”. Jeg skriver ”treningsturen” i hermetegn, ikke fordi jeg er misfornøyd med min innsats men fordi jeg ønsker å få frem dette poeng. Mine ”treningsturer” ble gjennomført i et meget sakte tempo.

Det som ble nødvendig for å trene riktig var å kjenne etter hva som var best for kroppen akkurat nå. Var det riktig å presse seg eller var det riktig å stoppe for å gå. Det var en spennende øvelse å være tilstede i egen kropp. Etter hvert så visste jeg med sikkerhet  om det var riktig å øke tempoet, gå sakte eller snu. Noen ganger, selv etter å ha tatt på meg treningstøyet, kjente jeg etter og fant ut at det var riktig å gå inn igjen for å hvile. Det å legge seg på sofaen var den optimale prestasjonen den dagen!

Folk som har vært sliten, deprimert, sorgtung, traumatisert, kreftsyk, har hatt ME eller tilsvarende vet hva jeg snakker om. De som ikke har vært sliten forstår som regel ikke det jeg snakker om like godt.

Målet må være at du lærer å være så mye tilstede i ditt eget liv at du lever med deg selv, ikke mot. Noen ganger er det riktig å presse, seg kom igjen  - kjør på. Andre ganger er det riktig å hvile, kom igjen - hvil!. Jeg tror det følgende folkehelsebudskapet er av det gode:

Lev med deg selv, ikke mot!

Det å leve med seg selv vil antakelig forhindre mange stress sykemeldinger, konflikter på jobb samt øke trivselen. Glade folk presterer best. Balansen mellom gode prestasjoner og det gode liv er spennende. Det å finne balansepunktet mellom prestasjoner, helse og din egen gode livskvalitet krever tilstedeværelse. 

Jeg kaller det for Bærekraftige prestasjoner. 

En bærekraftig prestasjon er en prestasjon til det beste for ditt liv, om det er på jobb eller i privatliv, som familiefar eller datter. En bærekraftig prestasjon er en prestasjon på din vei mot ditt gode liv. En bærekraftig prestasjoner ikke en ”ego handling” uten deltakelse i et felleskap. En bærekraftig prestasjon i nuet er, der og da, det mest optimale valg et menneske kan gjøre til det beste for eget liv som del av et felleskap. Familien rundt har også godt av at du viser at du tar vare på deg selv. Barn av foreldre som tar vare på seg selv kan lære å ta vare på seg selv gjennom foreldrene sine grenser i ny og ne. Eksemplets makt er spennende.

Ta deg selv på alvor først. Et menneske som har det godt, tar alltid seg selv på alvor først.

”Prestasjoner i nuet” handler om så høy grad av tilstedeværelse i eget liv at man tar den riktige beslutningen for sin egen integritet, sin gruppetilhørighet og sin livskvalitet der og da. En prestasjon i nuet er å ta sin egen beslutning uavhengig av hva en pulsklokke, gjengse meninger i samfunnet generelt eller gruppepresset der og da måtte mene. Prestasjoner i nuet handler om det frie valg.

Foredraget ”Ha det så godt som mulig”, på Litteraturhuset 20 oktober er om Prestasjoner i nuet. Det er om Mindfulness i det praktiske liv. Om man er frisk og glad eller om man er syk eller har sine andre livs utfordringer.

Det å ”Ha det så bra som mulig”,  handler om den flotte kraften som er tilgjengelig til det beste for sitt eget liv, når man er tilstede i nuet. Tilstedeværelse i eget liv, muliggjør det frie valg til det beste for deg selv og din personlige livskvalitet i din hverdag. 

Lev ditt liv. Ikke lev alle andre sitt liv.

På foredraget får dere møte meg og Sandra Shepard. Hun vet også hva hun snakker om. Foredraget er lærerikt, muntert og vakkert.

Siden jeg ikke vil ødelegge for noen, ei heller for pulsklokke bransjen så vil jeg avslutningsvis si: Det er forskjell på å bygge seg opp etter sykdom og det å ville gi seg selv ”heia hjelp” fra en pulsklokke hvis man ønsker å nå et treningsmål. Dessuten går det an å øke fokus på tilstedeværelse innover, selv om man liker å pushe seg selv med pulsklokke.

Leseren forstår poenget. Lev mer bevisst. Ikke sjekk livskvaliteten din ved hjelp av et ytre instrument alene. Kjenn etter selv, det er viktig det også.


Les mer om Prestasjoner i nuet og foredraget ”Ha det så godt som mulig” ved å trykke på linken her.



fredag 16. september 2016

Det vakre i mennesket





I går var jeg å så på filmen Løvekvinnen, etter en roman av Erik Fosnes Hansen.

Handlingen i filmen er om et pikebarn som fødes i 1912 med hårvekst over hele kroppen og i ansiktet. Eva som barnet blir døpt vokser opp med sin far, Stasjonsmester Actander og en ”amme” i en liten bygd i Norge. En amme er en datidens aupair med brystmelk til overs.

Filmen handler om Løvekvinnens livsreise på tidlig 1900 tall, som annerledes.

Den varme følelsen som fortsatt sitter igjen i kroppen etter å ha sett filmen har fått meg til å tenke på menneskenes streben. Menneskene streber og stresser mot noe, mens mange egentlig vil ha noe helt annet.

Ved noen tilfeller i filmens handling får vi høre rollefigurenes indre tankerekker. Setninger som snakkes som en strøm av bevissthet mens tilskueren får se handlingen som pågår. Vi får ta del i rollefigurenes observerende tilnærming til seg selv og de andre som er tilstede, mens livs-strømmen beveger seg langs aksen tid. Setningene er kortfattede mesterverk komponert av Fosnes Hansen. 

Filmen er nydelig.

Det er i sannhet kun i kunsten at ånden kan leve fritt.

Det er det åndelige ved menneskets natur, det gode, det sanne og det vakre som rører tilskueren i en slik film. Jeg tenker at den mest grådige forretningsmann, krigsprofitør eller menneskehandler vil bli beveget av en slik film. For en stakket stund.

I den materielle verden, da tenker jeg ikke på materialisme hvor man er opptatt av penger, fine hus, fasade og titler, men jeg tenker på det materielle ved det jordlige generelt. Det jordlige har i sin natur materielle lover ved seg. Materielle lover som at om vinteren er det kaldt, at det kan være slitsomt å gå opp en lang bakke, eller at menneskene har følelser som frykt eller lengsler, antipati og sympati. I den jordlige verden er det vanskeligere å balansere ut det gode, det sanne og det vakre i mennesket enn det er for eksempel i en film. 

I den materielle verden går alltid det gode, det sanne og det vakre, hånd i hånd med det onde, løgnene og det stygge. Det er konsekvensen ved at ånden gjennom materie skal få muligheten til å erkjenne seg selv. I menneskene lever det mørke og det lyse om hverandre.

Streben etter det vakre er streben mot sitt bevisste forhold til disse faktiske kreftene i menneskets natur.

Vi kan ikke si at vi skal kutte ut alt som har med kapitalisme eller produksjon å gjøre. Vi kan heller ikke bare sette oss på en stol for å være snille mot hverandre. Det er ikke realistisk. Det er noen milliarder mennesker, politiske systemer, antipatier og sympatier som vil gjøre det vanskelig å få denne livsform igjennom. I den materielle verden finnes motstand. Ondskap finnes også. Det kan være frustrerende, men sånn er det.


Det vi kan gjøre er å søke mot det vakre i oss selv.

fredag 9. september 2016

Varme, gode kjærlighet





Kjærlighet er så stort. Det kan ikke forklares så lett.

Det inneholder tiltrekning, lysten til å være sammen med og det inneholder savn når den eller det man elsker ikke er der.

Kjærlighet inneholder varme. Jeg blir varm når jeg er sammen med noen jeg er glad i. Eller jeg blir varm eller rørt når noen jeg er glad i sier eller gjør snille ting til meg. Eller jeg til dem.

Varm og rørt. Kjærlighet kan inneholde rolig gråt, eller hikstene hulking. Man kan være uenig om noe og man hulker i vei. Mange velger å forbli sammen med den man er glad i selv om man med jevne mellomrom er så lei seg at man gråter på grunn av dem.

Kjærlighet er virkelig stort.

Det kan inneholde frustrasjon og det kan inneholde krangling og det kan inneholde unnskyld. Det kan inneholde sommerfugler i magen og det kan inneholde begjær. Lysten på en annen.

Noen ganger handler kjærlighet om kjærlighet til seg selv, eller mangel på akkurat det.

Kjærlighet til seg selv handler om å romme seg selv slik at det indre blir til stille vann.

Her kommer en liten historie.

Det var en gang en mann som var blitt eldre enn før. Da han var ung klarte han alt. Han kunne trene, jobbe sene kvelder, stå opp tidlig om morningen og være oppglødd og klar for dagen. Etter som han ble eldre var livet hardt mot han og han tålte ikke det han tålte før. Først var han sint på seg selv i mange år, så var han sint på livet og så var han sint på verden. Han ville ta igjen og han ville vise dem. Men det var ikke så lett å vise dem fordi han var ikke så sterk lenger.

Etter mange år forsto han hva kjærlighet til seg selv var. Han forsto begreper som å akseptere seg selv fullt ut, våge å være den han var, og han forsto begrepet tillit.

Han forsto at det var bedre å leve med seg selv, enn mot seg selv.

Snipp snapp snute så var eventyret ute.

Egen kjærlighet, romme seg selv, aksept og tillit er begreper man kan bruke hele livet sitt på å erkjenne. En ting jeg mener er sentralt i akseptorientert visdom er at man trener på å slutte å sammenligne seg selv med sånn man var før. Jeg tror også det er smart å slutte å sammenligne seg selv med alle andre.

Jeg tror det smarteste for livskvalitet er å sammenligne seg selv med seg selv i nuet.
Det kan mindfulness tilby. Det å sammenligne seg selv med seg selv i nuet er virkelig et fantastisk sted å være. Da trenger man ikke å jogge med pulsklokke for å si det slik.


Da er man tilstede og vet når man skal roe ned. Da er man tilstede og vet når det er riktig og dra på. 

"Ha det så bra som mulig"

Den 20 oktober på Litteraturhuset i Oslo så har Sandra Shepard og meg selv foredragskveld. Foredragskvelden heter ”Ha det så bra som mulig” og er i grunn personlige og faglige fortellinger om "Mindfulness i det daglige", spesielt i situasjoner med vanskelige livssituasjoner som sykdom, slitenhet, stress, samlivsbrudd, sorg eller annet. Foredraget er muntert og vakkert og smart og motiverende.


Hvis du klikker på linken nedenfor så kan du se lese mer om foredragskvelden og foredragsholderne. Der vil det også være mulig å kjøpe billett; kroner 249.- hvis man vil det.

Les om foredrag Ha det så bra som mulig

torsdag 8. september 2016

Det mørke, det lyse og det overlyse


Til foreldrene – Impuls 13


Det mørke, lyse og det overlyse.

Kjære foreldre!

Det er de kloke menneskene som er mine idealer. Det er de jeg strekker meg mot. Jeg ser opp til mange  andre mennesker også. Folk arbeider hardt i krevende miljøer og får til ting. Jeg merker jeg beundrer de og alt de strever for å få til. Ofte så får de det til også. Men det er den vise mann eller vise kvinne som er mitt personlige ideal.
Den kloke trenger ikke å være rik på penger, men den kloke er på bevisst på tilstedeværelsen i sitt eget liv. Den kloke kan også være rik på penger men ikke mindre rik på tilstedeværelse i sitt eget liv av den grunn.

Den kloke har forstått at det finnes en tredje vei.

En vei hvor den kloke selv i stadig sterkere grad blir i stand til å balansere det lyse, det overlyse og det mørke ved seg selv og andre.

Det overlyse er det selvopptatte og selvhøytidelige ved et menneske.

Sting sa i et intervju en gang:

Selv om jeg var 29 år og hadde vært en avbalansert lærer i flere år før Police slo igjennom så var det sterke krefter som ble aktivert inne i meg på grunn av populariteten. Disse kreftene handlet om å være høy på meg selv, populariteten, publikummere som skrek, autografer, damer, fester og penger gikk til hodet på meg. Kreftene var sterke og de var vanskelig å kontrollere. Jeg tror Sting forteller om noe her som sitter dypt i mennesket. Jeg kan godt forstå at applausens rus kan gå til hodet på et person.

Den kloke kan nok også kjenne på disse kreftene, men overtas ikke av de.

Grådigheten, retten til å ta så mye til seg selv uten tanke på at det ødelegger for andre og dennes mulighet til å overleve, den er å finne i det overlyse.

Narkissos eller Narkissus var i gresk mytologi en vakker unggutt som nymfen Ekho forelsket seg i. Ifølge myten gjengjeldte han ikke hennes kjærlighet og ble derfor straffet av gudene til å bli forelsket i sitt eget speilbilde, tæres hen og dø; da han bøyde seg over en vannkilde for å slukke tørsten, ble han så betatt og paralysert av sitt eget speilbilde at han så på det og så på det og til slutt druknet han i det. Der han døde, spirte det etterpå fram en lilje som har fått navn etter ham narsiss.

Man fortjener så absolutt selvtillit og applaus. Men det er en bakside av medaljen – denne baksiden av medaljen har jeg nå kort beskrevet som det overlyse.

Det mørke i mennesket, for eksempel sentimentaliteten, det overtriste føleri eller det over-redde fantasi liv. Det finnes også i mennesket.

Jeg synes for eksempel at det er flott at mennesker arbeider hardt for å nå sine mål. Men jeg synes det er synd at så mange er så redde for å ikke nå sine mål at de ikke trives i sine liv fordi de må jobbe så hardt for å nå sine mål. Noen stresser så mye at søvn eller lekenheten ikke lenger er tilstede i livene deres. Det er ikke så lett å komme seg ut av materialismens harde overgrep.

Den kloke kan nok kjenne på sentimentaliteten, frykt eller tristhet, men overtas ikke av det.

Bevissthet
Det er bevissthet som er veien midt imellom det mørke og det overlyse.

Det er ikke så lett å holde seg på den veien i mellom ved å tøyle det overlyse og det overmørke i seg selv

Avslutning
Jeg sier ikke at dette er slik et menneske bør være. Jeg sier ikke at jeg får dette til hele tiden. Jeg forteller kun om det som er mitt ideal

Det å vite om det mørke og det overlyse og det å søke å gå en våken vei i mellom, det er mitt ideal.

Noen ganger får jeg ikke til det jeg vil, det betyr ikke at jeg aldri kommer til å få det til.

xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx

"Ha det så bra som mulig"

Den 20 oktober på Litteraturhuset i Oslo så har Sandra Shepard og meg selv foredragskveld. Foredragskvelden heter ”Ha det så bra som mulig” og er i grunn personlige og faglige fortellinger om "Mindfulness i det daglige", spesielt i situasjoner med vanskelige livssituasjoner som sykdom, slitenhet, stress, samlivsbrudd, sorg eller annet.


Hvis du klikker på linken nedenfor så kan du se lese mer om foredragskvelden og foredragsholderne. Der vil det også være mulig å kjøpe billett; kroner 249.- hvis man vil det.

Les om foredrag Ha det så bra som mulig

søndag 4. september 2016

Her og nå


Evnen til å styre fokuset til her og nå omtales og beskrives som meget sentralt i Mindfulness. Det å være tilstede i nuet mens tiden utfolder seg langs aksen, øyeblikk etter øyeblikk kan redusere bekymring for fremtiden eller anger i forhold til fortiden. Nuet er stedet som er mellom bokstavene når man leser en tekst, stillheten som er mellom tonene når man hører en sang eller hvilepausen som er akkurat mellom der en fot lander før den sparker i fra når man er ute og går eller jogger. Der er nuet og det beveger seg langs nåene som stadig er der fordi tiden beveger seg.

Evne til å styre sin fokus til nuet er helsefremmende fordi det ofte er fredeligere i nuet, der man sitter i stolen sin å bekymrer seg over fremtiden eller angrer på fortiden. Hvis man klarer å komme seg til nuet så sitter man jo i en stol i et rom i en bolig i en hage. En tilstand som ofte er fredeligere enn det man eventuelt gruer seg til i morgen eller det man er lei  seg for fordi man ikke fikk til i går.

Mindfulness er sterke saker. Kraften av nå!

Min erfaring er at Mindfulness praksisen (meditasjon) som jeg bruker for å styrke min evne til fokus i nuet blir en sterkere teknikk når jeg prøver å legge merke til tilstedeværelsen av det gode og skapende  i mitt indre - her og nå.

Nærværet i nuet som på en god meditasjonsdag oppleves å bestå av nærvær av det gudommelige i meg er en bra måte å få avstand til mitt ego, mine misunnelser, mitt begjær, mine selvopptatte behov og mine materielle over-ønsker eller bekymringer.

Tanker er bare tanker. Følelser er også bare følelser. Det er klart at informasjonen menneskene får fra tanker og følelser ofte ikke innebærer sannhet. Den indre tanke og følelsesverden er et grumsete farvann å manøvrere i.

Hypokonderens ide om sykdom er bare en fiks ide. Ideene til den paranoide er også bare fikse ideer som ikke innebærer sannhet. Ideen til den unge mann eller kvinne om at hun og han ikke skulle være god nok er heller ikke sant. På grunn av livshendelser så kan jeg forstå at folk er blitt hypokondere eller paranoide. På grunn av samfunnets dyrkelse av de materielle suksesser kan jeg også forstå at de unge blir redd for at de ikke skal overleve i konkurransen. Overbelastning eller påvirkning utenifra kan skape mange former for mestringsforsøk fra kropp og psyke.

En utfordring vi mennesker har er at vi identifiserer oss med tanker og vi identifiserer oss med følelser. Vi tror alt som pågår på innsiden er sant. Det er jo gøy hvis det er en morsom tanke vi identifiserer oss med og det er jo samfunnsnyttig hvis følelsene vi tror på trekker oss mot et menneskevennlig ideal og gode handlinger.

Det er ikke fullt så gøy hvis den tanken vi identifiserer oss med er grådige behov eller angstbefengte bekymringstanker. Det er heller ikke så bra hvis vi identifiseres oss med hatefulle eller andre trivselshemmende følelser. Menneskets passive og underkastende forhold til både tanker og følelser er slik jeg ser det oftest verken samfunnsnyttig eller helsefremmende.

Bruk meditasjonspraksisen til å gjennomskue dine egne tanker og følelser slik at du oppnår avstand og slipper å identifisere deg med og tro på alt det som pågår på innsiden.

Bruk Mindfulness til å utvikle din bevissthet. Bruk Mindfulness til å bli et friere menneske.

En måte å gjøre det på er å prøve å kjenne nærvær av det gode og skapende i deg selv når du mediterer og styrer fokuset til nuet.

Søk nærvær av det gode i deg, her og nå.


De materielle over-behov, negative tankekjør, plagsomme bekymringer og trivselsødeleggende følelser kan komme i bakgrunnen da.

xxx xxx xxx

Nedenfor er link med informasjon til et  arrangement med undertegnede og Sandra Shepard på Litteraturhuset i Oslo 20 oktober i høst:

Ha det så bra som mulig